Linkbuilding

Publiceer datum
14-07-2022
Terug naar overzicht

Zonder klanten, geen onderneming. En klanten komen niet bij u terecht wanneer ze niet weten dat uw onderneming bestaat. Maar hoe vergroot u nou de vindbaarheid van uw bedrijf? In deze tijd gaat steeds meer digitaal en dat geldt ook voor het verkrijgen van nieuwe klanten. Een handige en populaire tool hiervoor is linkbuilding. Dat dit populair is, is natuurlijk niet voor niks. Zeker gecombineerd met een goede SEO strategie, goede en relevante content en een hoge gebruiksvriendelijkheid, zal linkbuilding uw vindbaarheid aanzienlijk vergroten. Maar wat is linkbuilding dan eigenlijk? Simpel gezegd, het (laten) plaatsen van links die bezoekers naar uw website doorsturen. Eerst gold: Hoe meer van dit soort links hoe beter. Echter is linkbuilding al een tijdje aanwezig in de digitale wereld en heeft zich dan ook verder ontwikkeld. Er zijn meerdere factoren die bijdragen aan een succesvolle linkbuilding strategie. Lees hieronder verder hoe u deze strategie toepast in het voordeel van uw onderneming.

Linkbuilding kort uitgelegd

Bij linkbuilding draait het om links. Deze zogenoemde backlinks worden op andere websites geplaatst om mensen door te verwijzen. Deze links worden als Google gezien als een soort aanbeveling of een stem voor de gelinkte website. Wanneer iemand naar uw site refereert, zeggen ze eigenlijk dat uw site een goede bron of toevoeging is op hetgeen wat zij gepost hebben. Op basis hiervan bepaalt Google of een site het waard is hoger in Google te belanden. Voorheen keek Google alleen naar de content van een site om de ranking ervan te bepalen. Later kwamen dus de backlinks om te hoek kijken. En deze zijn nog steeds relevant. Echter is Google in de afgelopen jaren niet stil blijven staan en is het een stukje ingewikkelder dan simpelweg links laten plaatsen. Er zijn meerdere factoren die nu meespelen. Het gaat niet langer om alleen maar zoveel mogelijk links verzamelen. Het is erg belangrijk dat de desbetreffende links van goede kwaliteit zijn.

Blackhat linkbuilding

Wanneer mensen zich niet focussen op de kwaliteit, maar alleen op de kwantiteit van links, is er sprake van black hat linkbuilding. Black hat linkbuilding is niet gericht op de gebruikerservaring, maar op het plaatsen van zoveel mogelijk links die ervoor zouden moeten zorgen dat de website stijgt in de zoekresultaten. Dit soort ‘slechte’ links zijn vaak irrelevant aan de content waarin ze vernoemd worden of worden geplaatst op link-farms. Een linkfarm is een groep websites die naar elkaar linken zonder dat er kwalitatieve of relevante content wordt geplaatst. Black hat links zouden een tijdje effect kunnen hebben, maar na verloop van tijd zal Google het doorhebben een actie ondernemen in de vorm van penalty’s. Dit zorgt ervoor dat een website juist zal zakken in de zoekresultaten, waardoor de vindbaarheid direct afneemt. Deze penalty’s zijn lastig zelf te herstellen. Daarom is het belangrijk om altijd voor kwaliteit te gaan.

Wat is een kwalitatieve link?

Eén van de belangrijkste factoren die bijdragen aan hoe Google uw backlink beoordeelt, is de autoriteit van de site waar de link op staat. Een website met een hoge autoriteit is een site die door Google als belangrijk en betrouwbaar wordt beschouwd. Wanneer een bekende website met hoge autoriteit naar uw site linkt, is dat voor Google veel meer waard dan wanneer een onbekende blog uw site noemt. Naast autoriteit is relevantie ook niet te vergeten. Wanneer u een webshop heeft voor het verkopen van tuinmeubelen en schuttingen, ziet Google er weinig waarde in wanneer een make-up webshop naar uw site linkt. Wat ook een kwalitatieve link maakt, is de positie van deze link. Staat ie midden in een mooi en origineel artikel of staat de link ergens onderaan de website verstopt? U kunt vast zelf bedenken welke meer waarde wordt toegekend door Google. Door nog verder de theorie in te duiken, vindt u nog meer manieren om uw links bij te schaven en van betere kwaliteit te maken. Dit kost echter behoorlijk wat tijd. Iets wat niet elke ondernemer heeft naast alle andere zaken die bij het ondernemerschap komen kijken. Daarom is het aan te raden om gebruik te maken van een internetspecialist die op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen binnen SEO en linkbuilding.

De voordelen van linkbuilding samengevat

Linkbuilding biedt meerdere voordelen. Het belangrijkste is natuurlijk dat goede links maken dat uw website hoger in de resultaten van Google belandt. Wanneer relevante en betrouwbare sites naar uw website linken, zal uw site automatisch als meer betrouwbaar beschouwd worden. Daarbij zorgen links er niet alleen voor dat Google uw site opmerkt en een hogere waarde toekent. Links zijn er ook om bezoekers door te verwijzen naar uw site. Dit maakt dus dat meer mensen op uw site terecht komen. Komen zij van een site die relevant is aan uw eigen? Dan vergroot dat de kans zij al interesse hebben in de diensten of producten die u aanbiedt. Hiermee is het waarschijnlijker dat zij daadwerkelijk klant van u worden. En ook op deze manier kunnen kwalitatieve links een positieve invloed hebben op uw omzet.

Terug naar overzicht

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.