AI in de wereld van online marketing

Publiceer datum
26-07-2023
Terug naar overzicht

In onze steeds verder digitaliserende wereld raken traditionele marketingmodellen steeds verder achterhaald en maken nieuwe ontwikkelingen en innovaties op het gebied van digitale marketing en SEO zijn intreden. Deze nieuwe ontwikkelingen creëert nieuwe kansen voor marketeers en bedrijven, maar forceert hen ook om te innoveren.   

Een van de nieuwste ontwikkelingen en meest besproken onderwerpen op het gebied van SEO en online marketing is het gebruik van kunstmatige intelligentie, ook wel AI genoemd. Kunstmatige intelligentie bestaat al langer, maar heeft afgelopen jaren door de introductie van ChatGPT en Bard voor een revolutie in de wereld van online marketing en SEO gezorgd. AI-technologieën hebben marketeers, copywriters en SEO-specialisten in staat gesteld om heel efficiënt te werken aan; het verfijnen van hun marketingstrategieën, het creëren van content en het begrijpen van hun doelgroep.

 

Wat is AI?

Je vraagt jezelf misschien af, wat is kunstmatige intelligentie? AI verwijst naar de ontwikkeling van computersystemen en machines die mensachtig gedrag en denkprocessen simuleren. Deze systemen proberen menselijke intelligentie, zoals; leren, redeneren, besluiten nemen en problemen oplossen te simuleren door gegevens te analyseren en patronen te herkennen. Ook kan AI leren van historische ervaringen, waardoor deze zichzelf over tijd kunnen verbeteren. Het doel van AI is om mensachtige vaardigheden te repliceren en het leven van mensen te verbeteren door efficiëntere en slimmere systemen te creëren.

 

AI en Google richtlijnen

In de wereld van online marketing is search engine optimization, ook wel SEO genoemd, niet meer weg te denken. SEO richt zich op het verbeteren van de zichtbaarheid en rangorde van websites in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Aangezien Google veruit de grootste zoekmachine is, speelt het algoritme van Google hierin een belangrijke rol. SEO-specialisten zullen zich dus af moeten vragen of het gebruik van AI in lijn ligt met de richtlijnen van Google.

Door de introductie van AI-tools, zoals ChatGPT en Bard zijn SEO-specialisten en SEO-copywriters kunstmatige intelligentie steeds vaker gaan gebruik voor het maken van AI gegenereerde content. Je vraagt jezelf wellicht af, is dit wel slim? Waar de kwaliteitsrichtlijnen van Google waardevolle en nuttige content belonen, lijkt dit tegenstrijdig te zijn met het gebruik van AI. AI gegenereerde teksten zijn tenslotte vaak slecht geschreven en missen context en inhoud. Betekent dit dat Google het gebruik van AI voor het genereren van content afgekeurd? Nee zeker niet! AI gegenereerde content is vaak lichtelijk verouderd en beschikt over weinig inhoudelijke relevantie. Het is daarom niet aan te raden om AI gegenereerde teksten volledig over te nemen. Toch kan AI helpen bij het ontwikkelen van waardevolle content. Zie hieronder een aantal manieren waarop AI ingezet kan worden voor SEO.

 

Wat kan AI voor jou betekenen?

  • Inspiratie opdoen voor nieuwe zoekwoorden
  • Inspiratie opdoen voor SEO vriendelijk titels en kopjes
  • Snel en efficiënt deskresearch doen voor een specifiek onderwerp
  • Inspiratie opdoen voor andere invalshoeken van onderwerpen en teksten
  • Het maken van een eerste tekstuele opzet
  • Een samenvatting van teksten genereren
  • Teksten vanuit een andere invalshoek herschrijven
  • Zoekwoorden innovatief verwerken in bestaande stukken tekst
  • Inspiratie opdoen voor aanvullende stukken content

Kortom zie AI niet als een alles-in-één-oplossing, maar als een assistent. Een tool die jou kan helpen om sneller waardevolle content te creëren en websites te optimaliseren. Gebruik AI efficiënt en herinvesteer deze tijd in het kwaliteit content. Voeg die extra video toe, maak de pagina visueel aantrekkelijker, herschrijf de tekst lekker kort en bondig of leg de E-E-A-T-meetlat er eens naast.

 

Contact

Bij Avant Webdiensten begrijpen we dat SEO, zelfs met het gebruik van AI, een tijdrovende en complexe klus is. Wij helpen u graag met het optimaliseren van uw website. Benieuwd naar wat we voor u kunnen betekenen, neem dan snel contact met ons op.

Terug naar overzicht

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.