Menu Menu

Google gaat websites met hinderlijke pop-ups bestraffen

23-09-2016

Opdringerige pop-ups worden bestreden

Google heeft aangegeven dat 10 januari 2017 er een nieuwe update zal worden gelanceerd met hierin een aantal significante veranderingen. Eén van de meest opvallende veranderingen zal zijn dat mobiele websites met een opdringerige pop-up bestraft zullen worden in hun ranking. Websites met dergelijke advertenties krijgen een lagere positie in de zoekresultaten. Omdat de oorspronkelijke content wordt weggedrukt en gebruikers eerst advertenties moeten wegklikken, iets wat als enorm hinderlijk wordt ervaren op een smartphonescherm, acht Google deze pagina’s niet langer gebruiksvriendelijk.

 

Voorbeelden van opdringerige pop-ups

Hier zijn enkele voorbeelden van pop-ups die de content voor een gebruiker minder toegankelijk maken en dus beter achterwege kunnen worden gelaten.

 

  • Een pop-up welke de content grotendeels overdekt. Bijvoorbeeld met een aanbieding.
  • Een pop-up welke de content geheel overdekt. Bijvoorbeeld voor het inschrijven van een nieuwsbrief.
  • Een lay-out gebruiken waarbij de content onder de spreekwoordelijke vouw zit en niet direct zichtbaar is.

nieuws1

Voorbeelden van opdringerige pop-ups

 

Voorbeelden van goede pop-ups

Hier zijn vervolgens enkele voorbeelden van pop-ups die, op verantwoorde wijze gebruikt, de ranking niet negatief zullen beïnvloeden.

 

  • Een pop-up welke de gebruiker vraagt om cookies te accepteren. Dit is namelijk wettelijk verplicht bij het plaatsen van tracking cookies.
  • Een pop-up welke de gebruiker vraagt zijn of haar leeftijd in te vullen. Bijvoorbeeld wanneer content op de pagina pas bij een bepaalde leeftijd toegankelijk mag zijn.
  • Een pop-up welke de content slechts een klein gedeelte overdekt. Bijvoorbeeld bij een aanbieding.

nieuws2

Voorbeelden van goede pop-ups

 

Het mobile-friendly label

Andere veranderingen die zullen worden doorgevoerd zijn onder andere dat het Mobile-friendly label zal verdwijnen. In november 2014 lanceerde Google een Mobile-friendly label bij zoekresultaten die geoptimaliseerd waren voor smartphones en tablets. Omdat Google heeft gevonden dat 85% van alle zoekresultaten al voldoet aan de criteria is het label dus overbodig geworden en zal het in deze nieuwe update verdwijnen. Wel is het zo dat Google websites zal blijven indexeren op basis van mobielvriendelijkheid.

nieuws3

 

Het Mobile-friendly label dat in 2017 zal verdwijnen

Vorige: MMR logistics
Websites Webshops Mobiele websites Vindbaarheid Social Media